tisdag, maj 05, 2009

Jorå satt

Första dagen tillbaka på jobbet efter att ha haft en 4 dagars lååång helg :D var sjukt kul att vara med storebrorsan. Nåväl på jobbet var det kaos, när jag kom dit på morgonen så hade vårat ordersystem slutat fungera och våran mailserver likaså (då dom ligger på samma burk), vilket ledde till att jag först kontrollerade så att alla kablar för nätverket var korrekt kopplade (vilket de var). Sedan var det in på lagret och ta sig en titt på själva servern och där upptäckte jag att den inte var igång. Öppnade upp den och såg att där var så mycket damm att fläkten för processorn hade stannat och med andra ord blivit lite för varm, som i sin tur hade resulterat i att allt hade stängts av som en säkerhetsåtgärd.

Lite dammsugande och det gick att starta igång burken igen men ack då var det något annat som var fel. Gick inte riktigt att boota in den till windows då den fick en blue-screen varje gång. Alla inlämningskvitton fick göras för hand, samt att vi inte kunde svara på några mail eller fixa med ordrarna som kommit in under helgen. Allt detta resulterade i att jag fick sticka iväg med en kollega och köpa nya delar till en ny server som för övrigt tog oss hela resterande dagen att bygga ihop och installera. Dock är inte allt klart med den samt att vi nog ska installera om till ett annat operativsystem imorgon.

Vi fick faktiskt igång båda servrarna men ska nog som sagt fixa klart den nya servern imorgon och sedan kommer den stå som backup utifall våran gamla dyker igen. Det är ingen dålig server vi byggt ihop 4 diskar á 1.5TB som ska raidas 2 och 2. 2st diskar för systemet och sen 2 diskar för resterande grejjer vi har på den (vilket är en hel del). Så imorgon kommer det nog att gå lite segt att få igång allt, vi kunde faktiskt skriva ut ordrarna som inkommit så imorgon blir det att packa av. Nä dags att gå och sova lite trött efter att ha gått från jobbet vid 22 och kom dit ca 10:15 i morse.

Måste ta mig i kragen och lägga upp lite bilder på min nya laptop men ska först blåsa om den så jag får det OS jag själv vill ha på den istället för det som kom förinstallerat. Kom på att jag inte behöver göra någon backup på det som jag har på den då jag redan gjort det med HP:s egna recovery program ^^ ska även kontakta HP och fråga om man kan få tag i ett tangentbord med svensk layout, detta gör jag nog imorgon. Men nu sova.

Natti natti :)

Inga kommentarer: