lördag, november 28, 2009

Projekt: Tysta ner datorn (något)

Ja då har man beställt ett gäng nya fläktar för att förhoppningsvis få ner ljudnivån lite i burken, jag funderar även på om man helt skulle ta och stänga till sidan på burken som jag har öppen för tillfället och låta de fläktar jag kommer installera i den kyla ner den. Den är rätt så bra tempererad nu när ena sidan är borta se själva.

Undrar vem som kan tänkas ha en dB mätare så man faktiskt kan mäta tystnaden ;)

Några andra lite roliga och konstiga fynd jag gjort på mitt jobb är lite av följande, jag stod en dag i vårat kök/pentry och fixade en kopp te när jag vänder mig om och får se följande:

Jag blev lite paff men kände att jag var tvungen att plåta det med mobilen :)

En hyfsat bra placering av både bil och lätt lastbil skulle jag vilja påstå ^^ något annat som känns som att människan som gjort detta inte har så mycket sunt förnuft när det kommer till datorer, en kund kom in för att denne hade problem med kylningen i datorn (lite p.g.a det som jag började med mitt projekt). Dels hade ena benet till processorkylaren släppt/gått sönder så den satt inte så bra längre. Något annat som samme person tyckte var att den kylde lite dåligt (troligtvis detta som gav upphov till att ena benet gick sönder) var att sätta på mera kylpasta mellan processorn och kylaren... värt att veta är:

Att kylflänsarna (med tillhörande fläktar i olika montage) är fabrikstillverkade med en sådan precision som bara är möjligt för att få bottenplattan precis plan dock uppstår det ändå lite lufthål eller spårigheter i metallen när den separeras. Detta är då skälet till varför man använder kylpasta mellan processor och fläns. Kylpastans uppgift är inte bara att föra vidare värmen till flänsen så den kan få bort värmen från processorn utan också täppa till dessa mikroskopiska håligheter som finns i metallen (oftast koppar) på flänsen, därigenom skapar den en ultimat kontaktyta för att kunna transportera bort värmen på bästa sätt.

Nåja nog om de här kommer lite bilder på hur det såg ut när jag/vi plockade bort kundens kylare:

Kunden hade kletat på så pass mycket kylpasta att det hade pressats ner under processorn detta orsakade en del huvudbry då en vissa kylpastor även kan vara lite elektriskt ledande (i svag mån), varför det skapade huvudbry var p.g.a följande (bilden är lite suddig då kameran fokuserade på helt fel sak)



Men som man kan se i det rödmarkerade området så finns där lite kylpasta mitt emellan kontaktpunkterna för processorn, lyckligtvis så hade den klarat sig från någon katastrof, allt vi behövde göra var att tvätta rent och montera på en ny kylare.

Nu är det nog dags att avsluta, blev visst lite långt inlägg hehe men det kan väl vara värt då jag inte uppdaterat på ett tag ;)

Inga kommentarer: