onsdag, december 16, 2009

En god gärning

Ja idag har man inte bara jobbat över utan man har även lyckats göra en god gärning vilket tycks passa ganska bra såhär runt jultider. Det hela hände när jag är på väg hem från jobbet vid ca kl. 22.50 då jag kommit till Spånga station med tåget. Jag och min kollega vandrar mot bussen som skall ta oss närmare hem och i en snödriva på marken ser jag en telefon som ligger och lyser. Jag plockar upp telefonen och ser mig omkring, ingen verkar hojta att det är deras telefon så jag undersöker saken vidare.

Ägaren till telefonen hade fått ett sms från en tjej där hon frågade om ägaren hann med {insert way of transportation}? Jag letar genast fram telefonnumret till personen som skickat sms:et och skickar från min telefon att personen i fråga kom säkerligen med bussen/tåget men har råkat tappa telefonen i spånga. Sedan säger jag att telefonen kan hämtas i butiken där jag jobbar, jag skriver även vilken adress det är dit. I ett sms som jag får nästan direkt står det att ägaren bor i jakobsberg och var denne skulle kunna hämta telefonen...

Jag är på väg att svara då den telefon jag hittat ringer, jag svarar och det är tydligen ägaren till telefonen. En ung kille ca 16-17 år gammal tydligen, han undrade om det fanns någon möjlighet att han kunde möta mig för att få tillbaka telefonen ikväll vilket jag säger att det borde väl gå dock så får han väl bege sig mot där jag bor. Sagt och gjort så är han på väg till mig och vi bestämmer att vi träffas utanför badet i närheten där jag bor. Han ringer ett antal gånger för att liksom kontrollera att jag verkligen är på väg (antar jag). Jag försäkrar honom om att jag kommer och att jag nästan är framme. När jag väl kommer fram så kliver han ur bilen och är väldigt tacksam för att jag hittat mobilen och lämnat tillbaka den till honom.

Chauffören i bilen kliver även han ut och skakar hand med mig och för att tacka en så fin människa som hittar något och försöker leta reda på sätt att återlämna det som tappats bort till sin ägare. Det var tydligen ägaren eller någon som arbetar på grillen i spånga, har inte riktigt pejl på exakt vilken grill men jag har en föraning :) Killen får mobilen och dom åker iväg, under tiden funderar jag på att jag kanske borde ha önskat honom en god jul så jag tar upp min mobil och skickar ett meddelande till den tjej som jag hade konverserat med tidigare och ber henne önska honom en god jul från mig och jag får tack detsamma tillbaka.

Det kan man väl ändå kalla för en god gärning :)

Inga kommentarer: