tisdag, januari 29, 2008

Nytt och trasigt!

Så väldigt typiskt, jag får ett nytt nätagg genom storebrorsan från USA och det "första" som händer är att det efter ca 3 timmars användande går sönder, detta p.g.a en kabel som är till för att ge processorn extra ström har legat för nära min processorkylare så att denna har bränt sönder kabeln i och med att den blir ganska varm. Processorkylarens uppgift är ju att transportera bort värmen från processorn och ut genom heatpipes till dess flänsar, det är vid en sådan fläns som siter ganska nära källan där värmen kommer ifrån, som kabeln som ger processorn extra ström har legat emot.

Så nu kan jag inte längre använda min stationära dator. Mitt gamla nätagg fungerar dock fortfarande men anledningen till att jag skaffade ett nytt var ju för att jag behövde mera fjutt i PCI-Express strömförsörjningskabeln som går till mitt nya grafikkort. Men i och med att jag lyckats "bränna" sönder kabeln för CPU:n så har jag förmodligen strömläckage i nätagget vilket aktiverar dennes överströmsskydd och slår ifrån så att allting dör. Vilket i sin tur lämnar mig med en "trasig" dator, eller åtminstonde en för tillfället icke fungerande då jag inte riktigt orkar koppla tillbaka allt om jag kan lyckas reparera den skadade kabeln.

Jag arbetar för tillfället på problemet med att komma på hur jag skall lyckas byta ut den kabel som är trasig, kanske min morbror kan hjälpa mig, annars får jag väl leta upp något gammalt nätagg som har en sådan strömförsörjning för CPU:n och ta den. Det känns som att jag antagligen kommer bryta garantin genom att öppna nätagget vilket jag egentligen inte heller vill göra men sen är ju frågan om garantin täcker denna typ av kabelbrott? Ja vi får väl se vad som händer, imorgon är det i alla fall ny mattelektion och jag ska till skolan, dock lite tidigare för att jag måste förbi universitetet för att fixa ett inbetalningskort så jag kan betala min kåravgift vilket i sin tur ger mig rättighet att skriva e-tentorna som vi ska ha redan nästa vecka.

Det var väl allt denna gång, kommer väl tillbaka när jag vet något mera om mitt nätaggregat!

Inga kommentarer: